5x tips om de zondagavondblues te overwinnen

Ken je dat ‘bleh’-gevoel op zondagavond? Alsof je ergens tegenaan zit te hikken en je weet dat het komt, maar je het liefst hard weg wilt rennen. Wees gerust, je bent niet de enige. Er is zelfs een woord voor: de zondagavondblues. Deskundige en coach Anita Caers-Maas van Praktijk Binnensteboven vertelt ons meer over dit fenomeen.

Lees ook
Waarom zijn jongeren zo ongelukkig?

Waarom we ons zo voelen op zondagavond

Zondagavond is het moment van de overgang: van de ontspanning die het weekend geeft naar de spanning van de (werk)week. In het weekend kun je vaak je eigen ding doen, je eigen tempo aanhouden, en is er dus meer ruimte om te doen wat bij jou past, waar jij blij van wordt. Je ervaart een gevoel van vrijheid. Op zondagavond is het weekend bijna voorbij, en komt de maandag weer in zicht. En daarmee dus ook alles wat er nog op jou wacht, het werk, de ‘moetjes’, de verantwoordelijkheid, het hogere tempo. De dingen waar je misschien niet zo’n zin in hebt, of zelfs tegenop ziet. Dat voelt soms als een beperking van je vrijheid.

“Wanneer je weerstand voelt tegen datgene wat je doet, werkt dat door in alles.”

5 tips om met de zondagavondblues om te gaan

1. Sta erbij stil

Wat we vaak het liefst doen met ‘negatieve’ gevoelens is ze wegstoppen of negeren. Maar deze gevoelens hebben jou meestal wel wat te vertellen. Dus sta er bij stil en luister even, misschien ontdek je wel waarom je je zo voelt, en waar je dus graag iets zou veranderen.

2. Maak het verschil tussen week en weekend kleiner

Bewaar niet alle leuke dingen voor het weekend, maar zorg dat je ook op werkdagen dingen doet waar je energie van krijgt. Als dat in je werk misschien lastiger is, dan daarnaast. Wanneer je ook in je werk een gevoel van vrijheid ervaart, dat je het gevoel hebt zelf aan het stuur te zitten, is de overgang van weekend naar werkweek waarschijnlijk een stuk makkelijker.

3. Kijk vooruit

Als je toch al bezig bent met de komende week, ga dan ook even bewust met je aandacht naar de leuke dingen die er op de planning staan. Want, wat je aandacht geeft groeit…

4. Zet een intentie

Bedenk een bewuste positieve gedachte, wens of doel voor de komende dag of week. Een korte zin waarin je aangeeft hoe je je wilt voelen of waar je je aandacht op wilt richten. Bijvoorbeeld: ‘Ik voel me energiek’. Door deze zin in jezelf uit te spreken of op te schrijven en een aantal keer te herhalen, richt je je energie op het positieve en zul je het waarschijnlijk ook zo ervaren.

5. Doe iets leuks

Wees lief voor jezelf en doe iets waar je blij van wordt, juist op de zondagavond! Zorg dat je de rotklusjes die je het liefst uitstelt al op vrijdag hebt gedaan, zodat je op zondag echt even iets kan doen waar je ontspannen het weekend mee afsluit.

Iedereen heeft wel eens minder zin om te gaan werken, of in de dagelijkse gang van zaken. Maar, wanneer je elke zondagavond kampt met een blues-gevoel, is het verstandig om eens te onderzoeken waar dat dan vandaan komt: Vind je je werk nog wel leuk? Hoe ervaar je de werkbelasting? Hoe is de sfeer op je werk, de band met je collega’s? Of zijn er misschien andere dingen waar je ‘last’ van hebt?