fbpx

Helpdeskfraude! Twijfel? Ophangen!

helpdesk fraude

Krijg je uit het niets een telefoontje van een medewerker van jouw bank of provider? Grote kans dat je te maken hebt met helpdeskfraude. Ze vertellen je dat je computer een virus heeft en dat ze het gelijk even kunnen oplossen. Helpdeskfraude zou na een periode van rust weer bezig zijn aan een opmars. Opletten!

Lees ook:
QR fraude: zo herken en voorkom je het

Pas op: Helpdeskfraude!

fraude helpdesk

Wat is helpdeskfraude?

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij fraudeurs vaak vanuit het buitenland doen alsof ze helpdeskmedewerkers van grote, bekende bedrijven zoals ABN Amro, Rabobank, Apple of Ziggo zijn. Ze zeggen je dat je computer besmet is met virussen of dat je gehackt bent en dat zij dit kunnen oplossen. Op die manier proberen ze toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de bankgegevens van een slachtoffer, met als doel hem of haar te bestelen. Het geld verdwijnt pijlsnel naar het buitenland en zie je vaak nooit meer terug.

Publiek vertrouwen

Fraudeurs richten niet alleen financiële schade aan, maar beschadigen ook het vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld. Anderzijds gaat de reputatie van de bedrijven er aan. Vaak weten zij niet eens dat fraudeurs vanuit hun naam onheuse activiteiten ontplooien. Check na een mysterieus telefoontje altijd even bij de internetprovider, het softwarebedrijf of de computerfabrikant of ze je echt hebben gebeld.

Twijfel? Ophangen!

Het is goed om te weten dat een echte helpdesk je nooit uit het niks opbelt. De standaardprocedure is dat jij een probleem met je computer constateert en zelf belt om assistentie. Mocht je toch een telefoontje krijgen, dan weet je dat je op je hoede moet zijn. Verbreek bij twijfel de verbinding accuut en zorg dat je zo weinig mogelijk informatie doorgeeft, ook niet je voor- en achternaam of duidelijke ‘ja’s’. Deze kunnen worden opgenomen en zo worden geknipt alsof je toestemming voor iets geeft.

Lees ook:
Criminaliteit via Whatsapp