De kogel is door de kerk: de maximum snelheid op de Nederlandse snelwegen wordt overdag verlaagd naar 100 km/u. Voor veel automobilisten is het een kleine domper. Maar hoe zit het? Verhelpt deze maatregel het stikstofprobleem en kost het je nu echt reistijd?
Lees ook:
5 tips voor een duurzame lifestyle
Het effect van 100 km/u op de snelweg
Dubbel gevoel
Het is een dubbel gevoel. Iedereen weet inmiddels waarom het stikstofprobleem aangepakt moet worden. Het is niet onoverkomelijk om langzamer te gaan rijden, maar als we vervolgens de woningbouw op volle kracht doorpakken, wat is de milieuwinst dan eigenlijk? Er worden een heleboel alternatieven geroepen, zoals oude auto’s afschaffen en daar elektrische auto’s voor in de plaats nemen. Dit zal in de toekomst ook zeker gaan gebeuren. Maar op dit moment blijkt de snelheidsverlaging de meest efficiënte maatregel die de overheid kan treffen. Om nog maar te zwijgen over de miljoenen euro’s die we kwijt zijn aan het vervangen van alle verkeersborden…
100 km/u, is het nou echt zo erg?
De momenten dat je op de snelweg écht 130 kilometer per uur kan rijden zijn minimaal. Ja, in de vroege middag. Maar op drukke tijden mag je al blij zijn als je een constante snelheid van 90 haalt. Bovendien werkt het vlotte 130-rijden meer voor je gevoel dan voor de tijdwinst. De voorspellling is zelfs dat de nieuwe snelheidsmaatregel van 100 km/u minder files en een betere doorstroming oplevert, doordat er meer constantheid ontstaat.
Wanneer gaat de regel in?
Vanaf 1 januari 2020 laten we massaal het gaspedaal los. De snelheidsmaatregel geldt alleen tussen 6:00 en 19:00 uur. Buiten die tijden mag er wel 130 km/h gereden worden, maar alleen op wegen waar dat nu ook al mag. Of de verlaging van de maximumsnelheid in de praktijk een positieve uitwerking zal hebben, is nog maar de vraag. Het zou niet ondenkbaar zijn dat de maatregel over een paar jaar weer wordt ingetrokken. Hoe dan ook is het goed dat er iets in werking wordt gezet en dat we met z’n allen zoeken naar de beste oplossing voor mens én natuur.
Lees ook:
Auto te water: dit moet je doen