fbpx

Zo zeg je nee zonder schuldgevoel

Zo zeg je nee

Soms heb je simpelweg gewoon geen zin om bij je schoonouders op visite te gaan, mee te gaan naar die beurs waar je vriendin helemaal lyrisch over is of aan de kant van het voetbalveld te staan. Als je eenmaal afzegt, bekruipt het gevoel je dat je er wel bij had moeten zijn. Hoe zeg je nee zonder schuldgevoel?

6 tips om nee te zeggen

Leonie Backus-Geelen is 46 jaar oud en werkt als gezondheidscoach. In haar praktijk Gezondheidscoach Leudal begeleidt ze mensen naar een gezonde levensstijl. Leonie geeft ons zes tips hoe je nee kunt zeggen zonder schuldgevoel.

Tip 1: Wees niet bang voor de reactie

Vaak denken mensen dat als ze nee zeggen, de ander boos of teleurgesteld zal zijn. Maar bedenk eens hoe je zelf reageert als iemand nee zegt, misschien valt het dan best wel mee. Een voorbeeldje: als je op visite gaat, durf je geen nee te zeggen tegen een gebakje dat aangeboden wordt, omdat je het gevoel hebt dat het baksel speciaal voor jou in huis is gehaald. Zou je het zelf erg vinden als jouw gast een taartje afslaat? Voel je je dan teleurgesteld? Is het antwoord nee, dan kun jij best beleefd bedanken. 

Tip 2: Zorg voor duidelijkheid

Als je nee zegt, is het belangrijk dat je dit stellig en duidelijk brengt. Vertel rustig waarom je iets niet wilt. In het geval van dat gebakje kun je zeggen: ik neem dit niet, omdat ik gezonder wil eten. Schiet niet in de verdediging en geef geen toelichting, maar blijf bij je punt. Blijven mensen aandringen? Dan kun je gerust aangeven dat je dat als vervelend ervaart.

Zo zeg je nee

Tip 3: Let op je taalgebruik

Zorg dat je geen twijfelachtige woorden gebruikt, zoals: ‘eigenlijk’ heb ik daar helemaal geen zin in of ‘liever niet’ vanavond naar de film. Als je duidelijk bent in je taalgebruik, komt de boodschap krachtiger over. 

Tip 4: Kom met een oplossing 

Het kan zijn dat mensen teleurgesteld reageren: “Maar ik had er zo zin in!” In zo’n situatie is het vaak het lastigst om bij je punt te blijven. Wat je kunt doen is meteen een oplossing aandragen. Een voorbeeld: “We zouden samen naar de bioscoop gaan, maar ik ben heel moe. Vanavond ga ik op tijd naar bed, maar kunnen we volgende week donderdag naar de film?” Als je meedenkt in een oplossing, dan komt het vaak minder vervelend over.

Zo zeg je nee

Lees ook
Complimenten: Zo geef én ontvang je ze

Tip 5: Sta stil bij nee zeggen

Veel mensen zeggen ja tegen anderen, maar niet makkelijk ja tegen zichzelf. Stilstaan bij nee zeggen tegen een ander, betekent ook dat je ja zegt tegen jezelf. Stel: maandag is je vaste sportavond, maar precies dan wil een vriendin met je afspreken. De twijfel slaat toe… Maar als je die afspraken heel duidelijk in je agenda zet, dan is het voor negen van de tien mensen heel makkelijk om nee te zeggen: dat is mijn sportavond, dus helaas kan ik niet. Hoe meer je vastlegt, hoe duidelijker je naar jezelf en anderen bent. 

Tip 6: Geef jezelf de bedenktijd

Voor veel mensen is het een valkuil dat ze te snel ja zeggen. Overkomt jou dat ook vaak? Dan is het goed om jezelf bedenktijd te geven. Zeg dat je eerst je agenda nakijkt of het thuis overlegt en dan pas laat weten of je kunt afspreken. Het is namelijk makkelijker om iets toe dan af te zeggen. Je kunt met een reden aangeven waarom je niet kunt en dat is een stuk makkelijker in je communicatie.