Tips voor mantelzorgers: gezonde voeding voor ouderen

gezonde voeding

Ben jij zo’n held? Een mantelzorger voor een van je ouders of een ander persoon die zorg nodig heeft? Misschien herken je dan het voedingsdilemma wel. Want hoe zorg je dat een oudere voldoende en de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt? Wij geven je tips.

Lees ook:
7 tips voor mantelzorgers: zo houd je het vol

Gezonde voeding voor ouderen

Gezonde en passende voeding helpt een oudere om zo lang mogelijk gezond te blijven. Voor mensen van 70 jaar en ouder is het extra belangrijk dat ze voldoende voedingsstoffen als eiwitten, calcium en vitamine D binnenkrijgen. En vocht, niet te vergeten. Dat klinkt logisch, maar blijkt het in de praktijk minder. Ouderen eten namelijk minder dan jongere volwassenen en kwetsbare ouderen (zij die zorg nodig hebben) zijn niet altijd meer in staat zelf voor hun voeding te zorgen.

Gezonde voeding 1: voldoende voedingsstoffen

Dat leidt bij zorgbehoevende ouderen al snel tot gewichtsverlies en ziekte, of het beperkt juist herstel van ziekte. Een ouder persoon heeft dan wel minder calorieën nodig: hij heeft wél de juiste voedingsstoffen in voldoende mate hard nodig. De eerste tip voor jou als mantelzorger is dan ook om te zorgen voor voldoende voedingsstoffen. Beperk etenswaren die wel vullen maar niet voeden (frisdrank, snacks). Benader eventueel een diëtist in overleg met de huisarts voor passend advies.

Gezonde voeding 2: eiwitrijk

Gewichtsverlies is een teken dat de persoon voor wie je zorgt te weinig goede voedingstoffen binnenkrijgt. Dit kan allerlei oorzaken hebben, zoals ziekte, verminderde eetlust, kauw- en slikproblemen en verminderde dorst. Het gevolg is dat er steeds minder energie is en het lijf overgaat op reserve voorraden, zoals vet en spieren. De tweede tip: zorg voor eiwitrijke voeding. Dit zit vooral in melkproducten, vlees en vis, eieren en peulvruchten. Ook noten zijn rijk aan eiwit.

Gezonde voeding 3: calcium

Botontkalking is ook een kwaal die veel voorkomt, bij vrouwen wat meer dan bij mannen. De botten worden in dit geval sneller afgebroken dan opgebouwd en daardoor minder sterk. Er is meer kans op botbreuken. Om te voorkomen dat de persoon die je verzorgt hier last van krijgt is de derde tip: goede zorg voor de botten door te zorgen voor voldoende calcium. Dit zit in melkproducten en kaas.

gezonde voeding 1

Gezonde voeding 4: vezels

Veel mensen hebben een slechte stoelgang. Tip vier: zorg dat ouderen voldoende vezels binnen krijgen. Die zitten in volkoren producten, groente en fruit. Voldoende drinken is ook van belang voor een goede stoelgang. Ook voor de nierfunctie overigens.

Gezonde voeding 5: geen zout

De vijfde tip gaat over zout. Waarschijnlijk is het niet nieuw voor je dat te veel zout ongezond is. Het verhoogd de bloeddruk, en dat vergroot weer de kans op hart- en vaatziekten. Ook is zout erg slecht voor de nieren, organen die bij ouderen vaak minder goed werken. Zout moet dan ook beperkt worden.

Bovenstaande tips zijn algemene richtlijnen, opgesteld door het Voedingscentrum. Op de website van ‘Goed gevoed ouder worden’ vind je een schat aan informatie over dit onderwerp. Doe er je voordeel mee!

Lees ook:
Hoe combineer je werk en mantelzorg?