Meal prepping: tips om je maaltijden vooraf te bereiden

meal prepping 2

Een collega op de redactie van Blijtijds kookt iedere zondag voor de hele week vooruit. Het scheelt haar vooral heel veel tijd en ze weet dat het hele gezin op deze manier verzekerd is van een gezonde maaltijd. Meal prepping, oftewel je maaltijden voorbereiden, is heel eenvoudig. Wij leggen het uit.

Lees ook:
Zo maak je een heerlijke maaltijd van kliekjes

Wat is meal prepping

Zoals gezegd is meal prepping niks anders dan het vooruitkoken van je maaltijden, vaak gaat het om de lunch of het avondeten. In feite kook je op een bepaald moment voor een aantal dagen/maaltijden vooruit, stopt dit in de koelkast of vriezer en hebt op die manier de hele week een soort supermarkt aan huis. Je kunt immers shoppen in je eigen koelkast en het enige wat je eventueel moet doen is je maaltijd nog opwarmen.

De voordelen van meal prepping

Het grootste voordeel van meal prepping noemen ervaringsdeskundigen toch wel tijd. Ja, het kost even tijd om alles vooruit te koken maar die tijd moest je toch al steken in het koken van de maaltijd van die dag. Eigenlijk is het dus veel efficiënter. De grote tijdswinst ervaar je waarschijnlijk rond etenstijd, als je moe bent van je werkdag. Je hoeft niet meer te bedenken wat je wilt eten, geen boodschappen te doen en niet meer te koken.

Gezonder en goedkoper

Andere voordelen van meal prepping zijn dat je er gezonder door kunt gaan eten. Ga maar eens na: als je moe bent heb je eerder zin in ‘makkelijk en lekker eten’, vaak net wat minder gezond. Door vooruit te koken kun je er een feest van maken om maaltijden te prepaeren die gezond en heel erg lekker zijn. Ten slotte kun je ook geld besparen met meal prepping. Je kunt bewuster inkopen, eet minder afhaal of buiten de deur of dure kant-en-klaar maaltijden.

meal prepping

Meal prepping: tips om aan de slag te gaan

1.Kies een moment

Kies een moment waarop jij gaat nadenken over de maaltijden. Je hoeft niet groot te beginnen, kijk bijvoorbeeld of je voor drie dagen vooruit kunt koken.

2. Stel je menu samen

Stel je menu samen voor die dagen, maak een boodschappenlijst en doe boodschappen (hier kun je winst behalen door aanbiedingen slim te combineren)

3. Dubbele porties

Kook voor elke maaltijd dubbele porties, waarvan je de extra portie invriest

4. De juiste bakjes

Zorg voor goede diepvriesbakjes die een of twee porties kunnen bevatten. Zodat je niet teveel in één keer hoeft te ontdooien.

5. Noteer wat erin zit

Schrijf op de bakjes (met een sticker) wat er in zit en de datum van bereiding. In de vriezer is een maaltijd nog drie maanden houdbaar. In de koelkast 3 dagen.

Lees ook:
Blikgroenten, net zo gezond als vers?