Internetcriminelen hebben weer een nieuwe truc uit hun hoge hoed getoverd. Dit keer doen zij zich voor als telefoonprovider en sturen ze je een nepfactuur voor een ‘openstaande rekening’.
Een mail van je telefoonprovider
Veel mensen hebben de afgelopen periode zo’n nepfactuur ontvangen van hun telefoonprovider. In de begeleidende e-mail staat dat er nog een (deel van de) rekening openstaat omdat de automatische incasso niet verwerkt kon worden. Middels een link word je vervolgens naar een betaalpagina gestuurd.
Dreiging met incasso
Wie niet betaalt krijgt te maken met buitengerechtelijke incasso’s, zo staat er in de mail. De Fraudehelpdesk waarschuwt dat de betaalpagina er echt uitziet, maar dat het rekeningnummer niet klopt. Maak dus geen geld over.
Contact jouw telefoonprovider
Het advies is om contact op te nemen met jouw telefoonprovider als je zo’n mail hebt ontvangen en twijfelt over de echtheid daarvan. Controleer of er een rekening openstaat. Is dit niet zo, dan weet je genoeg! Een melding maken bij de Fraudehelpdesk en je provider kan geen kwaad.
Lees ook:
Valse mail? Zo herken je ‘m!