Ondergewicht: 5 tips om aan te komen

tips om aan te komen

Ondergewicht? Ja, je leest het goed. Er zijn namelijk mensen die niet met overgewicht kampen, maar er juist graag wat kilootjes bij zouden willen hebben. Zij moeten hun best doen om op gewicht te blijven. Ben jij daar een van? Lees dan snel onze 5 tips om aan te komen.

Lees ook:
Veganistisch eten: dit zijn natuurlijke vleesvervangers

Ondergewicht tips om aan te komen

5 tips om aan te komen op een gezonde manier

  1. Sla geen maaltijden over. Bij weinig eetlust verdeel je de maaltijden in zes eetmomenten.
  2. Drink niet tijdens de maaltijd, liever erna. Anders zit je te snel vol.
  3. Zorg voor lichamelijke beweging om een hongergevoel op te wekken.
  4. Reken uit hoeveel calorieën je per dag binnenkrijgt. Verhoog vervolgens langzaam de calorie-inname door gezonde calorierijke voeding toe te voegen, zoals speltproducten, ongezouten noten, bananen, groenten, quinoa, havermout, biologische pindakaas, peulvruchten, bruine rijst, (zoete) aardappelen, eieren, vis.
  5. Kies bewust voor calorierijke tussendoortjes en een stevig ontbijt. Een cracker met pindakaas of wat extra geraspte kaas of avocado door de salade. Aan je yoghurt kun je prima een handje gedroogd fruit of noten toevoegen. Let op, het is dus niet bedoeling dat jij je vanaf nu gaat vullen met ‘lege’ calorieën. Je moet jezelf juist trakteren op essentiële bouwstoffen. Zorg er in ieder geval voor dat je niet verder afvalt.
cracker pindakaas appel

Ondergewicht

Een paar kilo te licht zijn of even wat minder eetlust hebben door bijvoorbeeld een griepje is helemaal niet erg. Of misschien zit het ‘mager’ zijn wel in je familie? Zorgwekkend wordt het als je geen gezonde eetlust meer voelt of echt het idee hebt dat je kilo’s verliest zonder dat daar een directe aanleiding voor is. Slobbert je trui ineens om je lijf? Ga dan naar de huisarts. Een arts kan je ook vertellen of er sprake is van ondergewicht.

BMI 

Ondergewicht wil zeggen dat te weinig weegt voor iemand van jouw leeftijd en lengte. Zowel onder- als overgewicht valt ook gemakkelijk zelf vast te stellen met een BMI-meter. Naast het BMI meten raadt het Voedingscentrum aan om de middelomtrek te bepalen, de plek waar het lichaamsvet zit.

Oorzaken van ondergewicht 

Soms is het heel moeilijk om de oorzaak te vinden van ondergewicht. Stress kan zeker een aanjager zijn. We denken vaak dat stress ervoor zorgt dat we op een avond een doos chocola en een pak koek naar binnen werken, maar veel stress en een hoog cortisolgehalte kan de eetlust juist verminderen, waardoor mensen geen hap meer door hun keel kunnen krijgen. Wat we ook nogal eens horen, is dat mensen zo opgaan in hun werk of dagelijkse beslommeringen dat ze vergeten te eten. Pas hiermee op, want wie te dun is heeft het vaak sneller koud en weinig weerstand en energie. Dit laatste heeft weer zijn weerslag op de emoties. Daarnaast bestaat natuurlijk het gevaar dat je te weinig gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Lees ook:
Vitamine B-vergiftiging: hoe zit dat?