Wil afvallen maar niet lukken? 3 redenen!

Ben je onlangs weer met volle moed begonnen met afvallen, maar gaat er geen kilo vanaf? Dit kan flink frustrerend zijn. Dit zijn drie redenen waarom het afvallen niet lukt.

Lees ook:
Afvallen zonder dieet: dat kan!

1. Je eet te weinig

Het klint wat tegenstrijdig, maar té weinig eten kan ervoor zorgen dat je geen gewicht verliest. In principe blijft de gouden regel voor afvallen: eet minder calorieën dan dat je verbruikt. Als je hier in doorslaat, komt je lichaam terecht in een soort overlevingsstand: je stofwisseling vertraagt waardoor je minder calorieën per dag verbrandt en zo dus minder afvalt. De een beweegt meer dan de ander én iedereen verbruikt ook nog eens een andere hoeveelheid energie per dag in rusttoestand. Bereken met een calculator wat jij extra zou moeten verbranden om af te vallen.

2. Je beweegt te weinig

Lijkt het alsof je een plateau heb bereikt en blijf je steken op een bepaald gewicht? Probeer dan meer beweging in je ritme te krijgen. Volgens de Gezondheidsraad moeten we namelijk vijf dagen per week minimaal dertig minuten per dag op matig intensief niveau bewegen om op gewicht te blijven. Hieronder verstaan we het maken van een flinke wandeling of een stuk fietsen. Om te afvallen kun je dit opschroeven van vijf naar zeven dagen in de week.

3. Je eet minder gezond dan je denkt

Veel mensen denken dat ze minder en gezonder eten dan ze daadwerkelijk doen. Het is belangrijk om er op te letten hoe gezond een product nu écht is. In veel voedingsmiddelen zitten namelijk verborgen calorieen en suikers verstopt die ervoor zorgen dat je niet afvalt. Een paar voorbeelden: smoothies, kant-en-klaar vruchtensappen en ontbijtkoek. Ook is het soms moeilijk om aangeraden porties op het blote oog in te schatten en is het aan te raden om een kookweegschaal aan te schaffen. De laatste tip: eet van een kleiner bord. Als je dezelfde portie op van een kleiner bord eet, geven je hersenen sneller aan dat je vol zit.

Lees ook:
Gezond uiteten? Dat kan met deze tips!