Zo kom je af van een borrelende buik na de feestdagen

borrelende buik

Heb je de remmen flink losgegooid deze kerst? Groot gelijk! In januari hebben we alle tijd om met een schone lei te (her)starten aan een gezond voedingspatroon. Alleen nemen we één souvenir mee het nieuwe jaar in: een borrelende buik. Hoe komen we er van af?

Lees ook:
Rooibosthee: 5 redenen om het meer te drinken

Zo kom je af van die borrelende buik

We aten te veel. Te vettig. Te zoet. En te veel door elkaar. We dronken champagne als voorgerecht en aten ijs na biefstuk. En na de feestdagen lag de koelkast vol met allerlei restjes waar we nog een week van konden eten. Geen wonder dat onze buik van slag is. Maar wat ging er dan mee tijdens het kerstdiner?

Dít ging er mis tijdens het kerstdiner

Je lijf reageert op alcohol en zoetigheid. IJs na biefstuk zorgt ervoor dat de maag je zuurgraad niet goed op peil kan houden en dat levert verteringsproblemen op. De voedselbrij blijft hierdoor veel langer in de maag dan nodig. Door wijn en champagne maakt je lever minder gal aan, waardoor er weinig spijsverteringsenzymen worden aangemaakt. En door alle kerstkransjes is je alvleesklier overbelast. Het resultaat: oprispingen, een blok in je maag of gasvorming. 

Tips voor een borrelende buik

zalm gezond uit eten

1. Breng ritme en regelmaat terug

Eten is al sinds mensenheugenis een manier om je dag in te delen. We plannen activiteiten om onze eetmomenten heen en de meeste mensen slaan niet snel een maaltijd over. Als structuur wegvalt, heeft dit vaak als eerste invloed op ons humeur en onze maag. Zijn de feestdagen over? Sta dan elke dag weer rond dezelfde tijd op en ga op een normale tijd naar bed, plan je eetmomenten in met behulp van een eetdagboek. En onthoud: als je thuis zit en je hebt minder beweging dan normaal, dan heb je waarschijnlijk ook minder eten nodig.

2. Maak slimme voedselcombinaties

Je kunt de status van je buik verbeteren door slimme voedselcombinaties te maken. Probeer in januari te kiezen voor licht te verteren maaltijden en kies zo min mogelijk voor bakken of frituren. Combineer geen twee soorten eiwitrijke voedingsmiddelen; dus geen vlees met kaas of vis met spekjes. En bij het ontbijt ook geen glaasje melk bij een bak yoghurt of omelet. Een andere simpele richtlijn is om eiwitrijk voedsel te scheiden van van koolhydraatrijk voedsel binnen eenzelfde maaltijd; dus geen aardappelen, pasta of brood samen met vlees of kaas of zuivel. Voeg tenslotte altijd verschillende soorten groenten toe aan je maaltijden.

3. Verminder stress

Het kan ook zijn dat je darmflora niet optimaal is omdat je de laatste tijd veel stress hebt gehad. Door kerstkribbigheid die zich bij iedere familie wel eens afspeelt of spannende nieuwjaarsplannen, maar het meest waarschijnlijke door het normale ritme dat wegvalt in de kerstvakantie.

Lees ook:
6 groenten die goed zijn voor je huid