fbpx

Het geheim van gezond oud worden

Sommige mensen lijken het eeuwige leven te hebben. Op het eiland Okinawa in Japan bijvoorbeeld, waar één op de 135 mensen honderd jaar of ouder wordt. De Zuid-Franse Jeanne Calment was maar liefst 122 toen ze in 1997 stierf. Alhoewel dat niet helemaal zeker is. Er gaat het verhaal dat ze al in 1934 stierf en haar dochter haar plaats innam vanwege de verzekering. Maar die werd dan toch maar mooi 99! En de Amerikaanse Sarah Knauss die in 1999 overleed werd maar liefst 119. Hoe doen ze dat toch?

Lees ook
In 6 stappen naar een gezonder leven

Zo word je gezond ouder

Meer dan voeding

Op Okinawa eten ze weinig vlees en zuivel, maar wel vis en verder heel gevarieerd. Jeanne Calment at volgens het Mediterrane dieet met veel vis, verse groenten, fruit, olijfolie, en ze dronk graag een glaasje port. Sarah Knauss keek graag naar golf op de tv terwijl ze borduurde en chocoladesnoepjes en chips weg knabbelde. Winston Churchill gaf de voorkeur aan dikke havanna’s en whisky bij het ontbijt, maar die werd dan ook ‘maar’ 91. Betekent dit dat je dieet bepaalt of je (gezond en wel) makkelijk de honderd haalt? Niet helemaal. Voor een deel zit oud worden in je genen. Worden ze bij jou in de familie erg oud, dan is de kans niet gering dat jij dat ook wordt.

Wat mee telt

Maar er is meer. Je leefomgeving telt mee. Gelukkig hoef je niet te wonen in zo’n grote vervuilde Chinese stad waar je alleen nog met een mondkapje over straat durft vanwege de smog. Zo erg is het in ons land gelukkig niet, maar we willen niet voor niets allemaal een schoner en beter milieu. Stress op het werk of thuis, financiële problemen en nog zo het een en ander dat je levensgeluk in de weg staat, kunnen je leven bekorten.

10 tips om oud(er) te worden

Maar je kunt zelf toch aardig wat doen om gezond oud(er) te worden. We zetten tien tips op een rijtje. Een aantal ligt voor de hand, sommige dingen zijn nu eenmaal een waarheid als een koe, andere zullen je verrassen.

1.      Eén met stip! Stop met roken. Niet makkelijk, maar het scheelt een enorme slok op een borrel als je gezond oud wilt worden.

2.      Over borrel gesproken: drink niet of weinig alcohol. Hoewel een glaasje rode wijn wél gezond schijnt te zijn.

3.      Eet gezond: veel groenten en fruit, vis, peulvruchten, noten, knollen en olijfolie. Raadpleeg de schijf van vijf en kijk wat er aanbevolen wordt.

4.      Hou je aan je portie. Dat klinkt als een open deur, maar als je kleine, afgepaste porties eet (en niet voor de tweede keer opschept!) word je echt minder snel dik. Op het eerder genoemde Japanse eiland Okinawa eten ze tot ze 80% vol zitten. Dit noemen ze Hara hachi bu. Vrijwel niemand op het eiland heeft overgewicht.

5.      Drink geen frisdrank, maar water. Je hebt vocht nodig – zo’n liter minimaal per dag – maar niet alle calorieën die in frisdrank zitten.

6.      Begin de dag me een frisse/koude douche of ga naar de sauna. Het pept je lijf (en hopelijk ook je humeur) op en zorgt voor meer weerstand.

7.      Beweeg! Ga fietsen, lopen, wandelen, zwemmen, whatever, maar kom van de bank. Wel eens bedacht hoe leuk een personal trainer kan zijn?

8.      Zoek de zon op. Je hoeft niet meteen naar het zuiden af te reizen, maar zon is niet alleen goed voor je humeur, het bezorgt je ook vitamine D – onmisbaar voor sterke botten – en een lekker kleurtje. Niet overdrijven: teveel zon is ongezond.

9.      Slaap lekker. Makkelijk gezegd als je daar moeite mee hebt, maar beter slapen valt te leren. Maak er geen halszaak van: oké, je ligt wakker, volgende nacht beter. En ga niet constant op de wekker liggen kijken, daar word je alleen maar klaarwakker en onrustig van. Liever een boek lezen, opstaan, of een potje vrijen(!).

10.    Carpe diem, oftewel ‘pluk de dag!’ Geluk zit in het hier en nu, in het waarderen van (kleine) dingen, in een positieve levenshouding. Zoek, ook als het even tegen zit, naar de lichtpuntjes in je bestaan. Daar word je ouder mee dan met chagrijn. Dus leef nog lang en gelukkig!