fbpx

In 6 stappen naar een gezonder leven

gezonder leven salade

Iedereen zal zich hier in herkennen. Bankhangen na een lange werkdag. Wéér terugvallen op de spaghetti Bolognese. Of de dag voor je uitschuiven met behulp van de snoozeknop. Het zijn gewoontes die onopgemerkt ons leven binnensluipen. Om de stap te zetten naar een gezond leven, is het goed om op zoek te gaan naar variatie. Door telkens iets kleins te veranderen, breng je iets groots in beweging. Bij deze, een stappenplan van voedingsdeskundige Leonie voor een gezonder leven. 

Lees ook
7 kleine veranderingen voor een bewuster leven

Een gezonder leven: dat doe je zo

1. Doe dingen waar je energie van krijgt

Wassen, strijken, koken, opruimen, schoonmaken, de kleinkinderen vermaken, mantelzorg voor je ouders; voor je het weet ben je alleen maar aan het zorgen en vergeet je tijd voor jezelf te nemen. Niet gezond. Zorg dat je af en toe bewust tijd neemt voor jezelf. Waar de een energie haalt uit sociale contacten, leest de ander het liefst in z’n eentje een goed boek. Doe dingen waar jij van geniet, want dat is een goede basis voor een gezond leven.

2. Eet in de kleuren van de regenboog

Een grote fout die veel mensen maken, is eten om een ‘vol’ gevoel te krijgen. Vol is niet hetzelfde als verzadigd. Je lichaam haalt vaak onvoldoende voedingsstoffen uit fastfood of andere kant-en-klaarmaaltijden. Een gezond menu is rijk aan groente, fruit, peulvruchten, noten, vis en volkorenproducten. Extra tip: Eet in de kleuren van de regenboog, zo zorg je voor genoeg variatie en ben je verzekerd van vitamines en mineralen.

3. Ruil het avondje bankhangen in voor beweging

Voldoende beweging is noodzakelijk voor een gezond leven. Het geeft je energie en een goed gevoel. Zeker als je een jaartje ouder wordt, neemt je spiermassa af. Beweging zorgt ervoor dat je spiermassa op peil blijft. Wat we verstaan onder beweging? Dat ene uurtje sporten per week is te weinig. Juist die dagelijkse beweging is goed, met veertig minuten wandelen of fietsen ben je al een heel eind op weg.

4. Stop met roken

Hoewel de afgelopen jaren al een flink aantal mensen de sigaret heeft ingeruild voor een gezond leven, is nog lang niet iedereen overstag. Het blijft een feit: roken is ongezond. Het stoppen met roken levert je enorm veel voordelen op, denk bijvoorbeeld aan het geld dat je bespaart, een betere huid en de conditie die je er voor terugkrijgt.

5. Zorg dat je voldoende drinkt

Water blijft nog altijd het allerbeste om te drinken. Daarnaast kun je kiezen voor koffie en thee zonder suiker en melk. Je lichaam bestaat voor een groot gedeelte uit water en het is goed om dit gedurende de dag aan te vullen. Water heeft een hydraterende werking en geeft je een energieker gevoel. Alcohol voegt daarentegen niet veel toe, maar genieten op zijn tijd mag! Het zorgt voor een hoge kwaliteit van leven. Als je zorgt dat je voor 80% van de tijd gezond eet en drinkt en je de overige 20% de uitzondering laat, mag je jezelf een pluim op de hoed steken.

6. Gun jezelf ontspanning en slaap

Een gezond leven gaat gepaard met voldoende ontspanning en slaap. Tijdens je slaap maak je hormonen aan die zorgen dat je vetverbranding op peil blijft en je dus slank blijft. Veel en langdurig stress is niet goed voor je gezondheid, daarom is het belangrijk om elke dag een ontspanningsmomentje in te plannen. Voor de één is dat beweging en voor de ander een favoriet tv-programma. Als je maar tot rust komt. Hoera, blijkt dat avondje bankhangen toch nog ergens goed voor te zijn!