Mindful eten: 5 tips om met meer aandacht te eten

mindful eten

Hap, slik, weg! Ben jij ook zo’n snelle eter of weet je nu al niet meer wat je gisteren hebt gegeten? 5 tips om aandachtiger met je eetmomenten om te gaan! 

Lees ook:
7 oefeningen om je hersenen te trainen

Tips voor mindful eten

aandachtig eten

Eet zonder afleiding

Om mindful te eten hoef je niets weg te laten uit je eetpatroon. Je voegt alleen iets toe: aandacht. Zit jij vaak ‘gezellig’ met je beeldscherm aan tafel? Leg zulke onnozele zaken eens weg en neem echt even de tijd voor je bord met eten. Wat ligt er eigenlijk allemaal op je bord? Kijk naar de kleuren, neem de geuren in je op.

Luister naar signalen van je lichaam

Een diepe zucht, een harde knor of een broek die steeds strakker aanvoelt, spreken boekdelen. Je lichaam geeft daarmee aan verzadigd te zijn. Genoeg is genoeg. Alle happen die je vervolgens naar binnenwerkt, zijn onnodige calorieën. 

Eet langzamer

Vaak ben je al bezig met de volgende hap maken, terwijl je nog druk aan het kauwen bent. Leg tussen de happen even je bestek neer en maak de volgende hap pas als je helemaal bent uitgekauwd. Door langzamer te eten, krijgen je hersenen de kans om tijdig een seintje te geven dat je vol zit. Zo voorkom je schrokken en neem je meer tijd voor elke hap.

Kauw beter

Kauw goed op je eten. Door goed te kauwen kunnen de enzymen in je mond alvast een start maken aan het verteringsproces. Dit is goed voor je spijsvertering. Ook komen de smaken beter vrij en kun je meer genieten van je maaltijd.

Doorbreek gewoontes

Raak je van slag als de geraspte kaas ontbreekt wanneer je pasta eet of vind jij dat aardappeltjes niet gegeten kunnen worden zonder mayo? Het zit allemaal tussen je oren. Onderzoek wat je nou eigenlijk zo lekker vindt aan de maaltijd die je eigenlijk iets te vaak voor jezelf klaarmaakt. Verras jezelf eens door een andere combinatie te maken met je favoriete smaken. Laat het gewoontedier in jezelf los!

Lees ook:
5 tips om het gewoontedier in jezelf los te laten