fbpx

Zo belangrijk is een goede ademhaling

ademhaling

Het is zo vanzelfsprekend, dat we er nauwelijks bij stilstaan: een goede ademhaling. Een goede ademhaling is onwijs belangrijk. Het geeft je rust en heeft veel positieve effecten op je gezondheid. Toch besteden velen van ons hier weinig aandacht aan. Wij vertellen je meer over het belang van een goede ademhaling én geven je tips om dit te stimuleren. 

Lees ook:
De ins en outs van slaaprimpels

Het belang van een goede ademhaling

Hoewel we dagelijks duizenden keren ademhalen, staan we vaak niet stil bij het belang ervan. Een goede ademhaling heeft veel positieve effecten op ons lichaam: het brengt je mentaal en fysiek in balans en geeft een innerlijke rust. Daarnaast word je er fitter van en verhoogt het je concentratievermogen. Een juiste ademhaling is dan ook ontzettend belangrijk voor ons lichaam. Maar hoe kom je tot deze goede manier van ademen?

Zo stimuleer je een goede ademhaling

Een goede ademhaling kun je stimuleren. In ons huidige leven kennen we veel momenten van stress: je wilt bijvoorbeeld uitblinken op je werk, maar ook de beste partner zijn en daarnaast een perfect huishouden runnen. Momenten van stress zorgen ervoor dat je ademhaling hoog zit. Je bent gespannen en trekt je schouders op. Hierdoor blijft er minder ruimte over in de borstkas en adem je sneller, hoger  en oppervlakkiger. Deze vorm van ademen resulteert uiteindelijk in nog meer stress. Om een goede manier van ademen te stimuleren begin je bij het aannemen van de juiste houding. Probeer op momenten wanneer het mogelijk is, je schouders te ontspannen en je rug recht te maken. Jouw borstkas wordt hierdoor groter, waardoor je meer lucht naar binnen krijgt. 

ademhaling

Ontspan door te mediteren

Een andere methode om erbij stil te staan is meditatie. Bij mediteren ben je bewust bezig met je ademhaling. Je focust je op de frisse lucht die je inademt en op de afvalstoffen die jouw lichaam verlaten.  Probeer af en toe tijd in te plannen voor jezelf en besteed deze aan het vinden van een goede ademhaling. Ga plat op je buik liggen en doe verschillende ademhalingsoefeningen. Een tip voor de beginner is de app ‘The Breathing App’. Deze app helpt je binnen zeven minuten aan een rustige manier van ademen. 

Lees ook:
Leef jij met aandacht? Zo raast je leven niet aan je voorbij