fbpx

Vlucht vertraagd of gemist? Hier heb je recht op!

vlucht vertraagd

Oh wat is het balen als je op het vliegveld aankomt en je vlucht blijkt flink vertraagd te zijn of nog erger: niet te vertrekken! Heb jij enig idee van jouw recht op compensatie? Wij zochten het voor je uit!

Lees ook:
8 tips tegen vliegangst

Vlucht vertraagd of geannuleerd

Sinds enkele jaren zijn er in Europa strenge regels waar luchtvaartmaatschappijen zich aan dienen te houden in geval van vertraging of annulering van een vlucht. Je raad het waarschijnlijk al: er zitten stiekem best een hoop mitsen en maren aan. Zo is de strenge wetgeving van toepassing op vluchten binnen de EU of van maatschappijen die in de EU gevestigd zijn en vertrekken vanaf een Europese bestemming. De vertraging moet daarbij minimaal 3 uur zijn, wil je in aanmerking komen voor compensatie.

Alternatieve vlucht

Als een vlucht geannuleerd is, is de maatschappij volgens deze wetgeving verplicht om de vlucht voor je om te boeken. Je hebt hier als consument wel het recht om dit alternatief te weigeren, je krijgt dan het geld van je ticket terug. Let op: je krijgt in deze gevallen meestal géén extra compensatie, tenzij je minder dan twee weken voor het vertrek van de vlucht pas geïnformeerd bent.

Buitengewone omstandigheden

Luchtvaartmaatschappijen hebben de troef van ‘buitengewone omstandigheden’ en ‘overmacht’ in handen. Herinner jij je alle stakingen bij Ryanair vorig jaar nog? Dat was zo’n geval van overmacht. Andere typische voorbeelden zijn weersomstandigheden zoals storm en sneeuw of –en laten we daar niet vanuit gaan- een terroristische aanslag. Het zijn zaken waar de luchtvaartmaatschappij feitelijk niets aan kan doen.

Recht van verzorging

Fijn om te weten indien je toch ergens op een Europese luchthaven strandt: je hebt recht op eten en drinken en eventueel een hotelovernachting op kosten van de luchtvaartmaatschappij. Indien je nog andere kosten moet maken zoals telefoongesprekken of vervoer van en naar hotels, kun je dat aanvragen bij de betreffende maatschappij. Niemand aanwezig? Bewaar dan je bonnetjes goed!

vlucht gehaald

Hoogte van de vergoeding

Reken jezelf niet meteen rijk als je ontdekt dat je recht hebt op compensatie. Maar onder het motto ‘alle beetjes zijn meegenomen’ is het fijn om te weten dat je minimaal €125 en maximaal €600 euro kunt ontvangen. Het bedrag is afhankelijk van de afstand die je zou afleggen met de vlucht volgens het originele reisschema.

Hoe vraag je compensatie aan?

Je kunt zelf een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Maar je kent het gezegde ‘van schade en schande wordt men wijzer’ misschien? Dat blijkt hier van toepassing, omdat je als consument een lange adem nodig hebt én de juiste kennis om dit geregeld te krijgen. Er zijn een aantal derde partijen die je kunnen helpen bij het indienen van een claim. Je betaalt natuurlijk wat voor deze service (35% over het bedrag dat je ontvangt). Als je geen recht blijkt te hebben op vergoeding betaal je overigens niets.

Wat je zelf kunt doen

Vraag op de dag van vertraging om een verklaring van de maatschappij via het grondpersoneel. Je hebt dan zwart-op-wit dat de vlucht vertraagd is. Zorg ook dat je alle bonnetjes bewaart van kosten die je maakt. Krijg je ter plaatse een vliegvoucher aangeboden maar ben je hier niet tevreden mee? Neem hem dan niet aan, want dan vervalt je recht op vergoeding achteraf.

Lees ook:
Daarom betaal jij meer voor je vliegticket