fbpx

Gerichte advertenties: hoe werkt dat?

gerichte advertentie

Je oriënteert naar een nieuwe tuinset of een goed boek en binnen de kortste keren staat je hele internet vol met reclame over precies dat onderwerp waar je het eerder over had of naar zocht. Help! Kan jouw telefoon écht afluisteren of zit het anders? Zo werken gerichte advertenties.

Lees ook:
Criminaliteit via Whatsapp: zo herken en voorkom je het

Hoe werken gerichte advertenties?

advertentie online

Win-win

Ergens voel je je misschien geschonden in je privacy. Maar gerichte advertentie kan ook nuttig zijn. Het levert voor zowel de gebruiker als de adverteerder een win-win-situatie op: de gebruiker ziet reclames en aanbiedingen waar hij of zij iets aan heeft, en de adverteerder spreekt zijn doelgroep een stuk directer aan. Maar hoe worden die interesses samengesteld zodat het systeem achter een website weet wat bezoekers voor advertenties te zien moeten krijgen?

Met cookies

Een cookie is een klein bestandje dat, tijdens het bezoeken van een website, op de computer of telefoon wordt geïnstalleerd en waarmee het IP-adres van gebruikers wordt geregistreerd. Zo word je met één bezoek op een vliegsite gelabeld als iemand die op zoek is naar vliegtickets. Op basis daarvan kunnen relevante advertenties voor de gebruiker geplaatst worden. 

Via je Google-account

Iemand met een Google-account die leeftijd en geslacht heeft ingevuld, krijgt op basis daarvan advertenties te zien die binnen dat profiel passen. Ook de gedeelde locatie kan gebruikt worden, bijvoorbeeld om lokale restaurants aan te prijzen. 

Via Facebook

Ook Facebook helpt een handje, op basis van klik- en deelgedrag. De gerichte advertenties verschijnen niet alleen in de nieuwsoverzichten van de Facebook-app, maar ook in Messenger en Instagram. Hoe Facebook te werk gaat? Er wordt een gebruikersprofiel aangemaakt met berichten die de gebruiker deelt en berichten die iemand ‘leuk vindt’. Stiekem stel je veel informatie bloot die Facebook zo van je persoonlijke pagina kan afplukken voor dit soort doeleinden: locatie, demografische gegevens, interessegebieden, gedrag en connecties. Op basis daarvan worden mensen ingedeeld in doelgroepen die voor adverteerders interessant zijn. 

Lees ook:
Tweedehands kleding kopen heet nu: vintage shoppen