Spierspanning: tips om te ontspannen

spierspanning stress

Ga eens na, zit je tijdens het lezen van dit artikel met je schouders opgetrokken? Staan je kaken op slot of je tenen omhoog? Ontspan!

Lees ook:
6 manieren om stress binnen de perken te houden

Ons lijf als waarschuwer

Vaak weet je lijf al veel eerder dat er iets mis is dan jijzelf. Vastzittende spieren kunnen er op wijzen dat je teveel stress (cortisol) hebt aangemaakt. Dat je lichaam door bepaalde situaties teveel op scherp heeft moeten staan. Maar ook de hormonale veranderingen die zich in jouw lichaam afspelen zo na je 40e, zijn boosdoeners. Bij vrouwen in de overgang kunnen vooral spieren in de nek, schouders en rug stram en stijf aanvoelen.

Tips om te ontspannen

stress massage

Strek!

Er zijn veel oefeningen waarmee je spierspanning kunt verminderen. Dit is onze favoriet: ‘Cat cow’, afkomstig uit de yoga. Steun met de handen en knieën op de grond, zoals de houding van een kat. Houd je rug horizontaal en bol je rug zover mogelijk als je uitademt. Trek nu een zo hol mogelijke rug bij het inademen en laat je nek en hoofd de beweging van de rug volgen. Herhaal dit 10 keer. Je zult merken dat de spanning hierdoor afneemt. Zeker als je de oefening regelmatig doet.

Masseer!

Een massage is een effectieve manier om spierspanning te bestrijden. Masseren bevordert de doorbloeding van je spieren en zorgt ervoor dat afvalstoffen zich niet in het bindweefsel ophopen. Niemand in de buurt die jou kan aanpakken? Doe het dan eens bij jezelf! Deze video geeft instructies voor een korte gezichtsmassage. Energie voor 10!

Beweeg!

Lichaamsbeweging is een van de beste manieren om stress tegen te gaan. Fysieke inspanning is namelijk de natuurlijke uitlaatklep van een lichaam dat de ‘vecht of vlucht’-prikkel voelt. Door te bewegen, worden chemische stoffen afgevoerd die door de stress zijn opgehoopt. Bovendien helpt het de spieren te ontspannen en je weerstand te verhogen. Er zijn twee grote obstakels voor veel mensen: beginnen en volhouden. Kies om het makkelijker te maken een sport die je leuk vindt en spreek met jezelf af dat je dit de komende twee maanden minstens twee à drie keer per week gaat doen. Doe dit ook echt en beslis daarna pas of het je iets oplevert of niet.

Haal adem!

Het klinkt simpel. Maar het is wat we het meest vergeten: (bewust) ademhalen! Een verkeerde ademhaling speelt een belangrijke rol bij angst, spierspanningen, hoofdpijn, paniekaanvallen, vermoeidheid en depressie. Hoe je je juist ademhaalt? Door je buik. Een buikademhaling is rustig, regelmatig en onbelemmerd. Kijk maar eens hoe een pasgeboren baby of een kat ademt. Een ademhalingsoefening tegen stress:

Lees ook:
Wat is een burn-out?