fbpx

7x tips voor meer energie: zo word je weer fit!

Word je ’s ochtends vaak moe wakker of heb je het gevoel dat je jezelf op sommige dagen echt vooruit moet slepen? Dan kom je energie tekort. Zonde! Lifestyle coach Gill Rees van Rust en Ruimte in je Hoofd geeft tips.

Lees ook
5x tips om de zondagavondblueste overwinnen

Zo krijg je meer energie

1. Vind je bioritme

Zorg dat je iedere dag rond dezelfde tijd opstaat, ongeacht hoe laat je naar bed gaat. Zo maakt je lichaam een routine aan, en dat merk je de hele dag door aan je energieniveau. Onze lichaamsklok is gevoelig voor licht en donker. En wanneer je deze gelijkstelt aan de natuur, ervaar je balans.

2. Ga naar buiten

Daglicht geeft je energie! Het remt de productie van melatonine, je slaaphormoon. Hierdoor zal je je wakkerder voelen. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een uurtje in de buitenlucht even nuttig is als een middagdutje voor het herstellen van onze vermoeidheid.

3. Koolhydraten

Onze eerste levensbehoefte als het gaat om voeding en energie zijn koolhydraten. Zorg ervoor dat 40% van je aanbevolen hoeveelheid aan calorieën elke dag uit koolhydraten komt. Kies voor complexe koolhydraten uit groeten, fruit, volkoren producten en peulvruchten. Vermijd geraffineerde suikers in snoep, cake, koek, frisdrank en witbrood. Deze suikers maken je juist moe.

4. Bewaar je energie

Durf afscheid te nemen van dat wat in je leven energie kost. Mensen die je leeg zuigen, relaties die niet goed voelen, werkzaamheden waar je niet blij van wordt en social media (als dit een prikkel voor je is).

5. Voel je blij

Doe meer dingen waar je blij van wordt en je hart – letterlijk en figuurlijk – sneller van gaat kloppen. Dansen, zingen, sporten, in de natuur zijn, lachen. Je lichaam maakt hierdoor endorfine aan, oftewel het happy hormoon, een natuurlijke energieboost.

6. Omring jezelf met positiviteit

Er is een oud-Hollands gezegde dat luidt: “Waar je mee omgaat, word je mee besmet”. Omring jezelf met mensen die jou omhoog tillen, gelijkgestemden. Deze mensen zitten zelf hoger in hun energie.

7. Leeg je hoofd

Zoek een manier van ontspanning die bij je past en zorg voor voldoende rust. In rust vindt herstel plaats. Doe eens 15 minuten even helemaal niks, ga wandelen met de hond of plan een Access Bars sessie in. Even je batterij opladen zonder prikkels om je heen. Heerlijk!